OTILIA ✌
Valența este un
termen prin care se precizează numărul de conexiuni pe care verbul le poate
lega cu celelalte părți de vorbire existente într-un enunț. Cu alte cuvinte,
prin valență se înțelege
posibilitatea combinatorie a verbului, disponibilitatea acestuia de a contracta
relații sintactice.
Pentru a demonstra acest lucru, ar fi utile pentru voi
niște exemple. Astfel, mai jos am surprins câteva dintre posibilitățile
combinatorii ale verbului:
1.
V + N à cunoaște adevărul
2.
V + Adj. à devine interesantă
3.
V + Adv. à locuiește departe
4.
V + Conj. à trebuie să...
5.
V + Prep. à constă în...
6.
V + Interj. à
a ajuns vai de el
Din aceste exemple
reiese faptul că verbele manifestă disponibilitatea de a se combina cu fiecare
dintre categoriile N, Adj., Adv., Prep., Conj., Interj.
În
funcție de numărul valențelor ( conexiunilor) pe care le poate actualiza un
verb, se poate realiza o subcategorizare a acestora. Distingem, astfel, patru
tipuri de verbe:
1. zerovalente (
fără nicio conexiune). În această clasă intră verbele impersonale de tipul ninge, plouă, tună, fulgeră, se întunecă, etc.
În cazul acestor verbe, grila de valențe
este următoarea: [Ǿ + V], adică
subiect vid (întrucât verbele sunt impersonale) și verb.
2. monovalente (
cu o singură conexiune). În acest caz, verbul leagă o singură conexiune, și
anume cu subiectul.
Ion
aleargă. à Cineva aleargă.
Maria
merge. à Cineva merge.
În cazul acestor enunțuri, grila de
valențe este următoarea : [ SN +
V], adică Subiect în Nominativ și verb.
3. bivalente (
cu două conexiuni). În acest caz, verbul leagă două conexiuni, și anume cu
subiectul și cu obiectul direct.
Ion
mănâncă tort. à Cineva mănâncă ceva.
Maria
aruncă piatra. à Cineva aruncă ceva.
Ana
învață poezia. à Cineva învață ceva.
În cazul acestor enunțuri, grila de
valențe este următoarea: [ SN
+ V + Od Ac.], adică Subiect în Nominativ, verb și obiectul
direct în Acuzativ.
4. trivalente (cu
trei conexiuni). În acest caz, verbul leagă trei conexiuni, și anume cu
subiectul, obiectul direct și obiectul indirect.
Maria
a dat bomboane colegilor. à Cineva a dat ceva cuiva.
Ion
a dat flori profesorilor. à Cineva a dat ceva cuiva.
Ana
a cumpărat cadouri prietenilor. à Cineva a cumpărat ceva cuiva.
În cazul acestor enunțuri, grila de
valențe este următoarea:[ SN
+ V + Od Ac. + Oi D] adică Subiect în Nominativ, verb, obiect
direct în Acuzativ și obiect indirect în Dativ.
În ceea ce privește valența verbului a fi,
există patru situații, și anume:
1. atunci
când a fi este verb copulativ, personal à
verb bivalent
[
NN + V + Adj.] à Cineva este
cumva: El este deștept.
[
NN + V + NN] à Cineva este
ceva: El este medic.
2. atunci
când a
fi este verb predicativ, personal, cu sensul de a exista, a se
afla à
verb
monovalent
[
NN + V] à
Vântul există.
3. atunci
când a
fi este verb copulativ, impersonal à verb monovalent
[V
+ Adv.] à E
bine/ rău.
E greu/ușor.
4. atunci
când a
fi este verb predicativ, impersonal, cu sensul de a se întâmpla à
verb monovalent
[
V + Conj. să ( Prop. Conj.] à Era
să cadă.
Era să se
întâmple.
Există
și situații în care Obiectul direct din propoziție este înlocuit de o altă
propoziție:
-a ști/ a cunoaște – verb bivalent
1. [
NN + V + NAc.] à Eu
știu poezia. à Cineva știe ceva.
2. [
NN + V + Conj. să/că/dacă (P)] à Eu
știu să citesc.
Eu știu că filmul e interesant.
Eu știu dacă mai vine cineva.
-a putea – verb bivalent
1. [
NN + V + Od] à Cineva
poate ceva.
2. [NN
+ V + Conj. să (P)] à Eu
pot să citesc.
-a ghici
1. [
NN + V + NAc.] à Eu
ghicesc rărspunsul. à Cineva ghicește ceva.
2. [
Ǿ + V + Vinf.] à Nu
poate ghici dacă mai vine cineva.
[ Ǿ + V+ Conj. dacă (P)] à
Ghici dacă mai vine
cineva.
-a se purta/ a se comporta
1. [
NN + V + Adv.] à El
se poartă/ se comportă frumos. à Cineva se poartă/ se comportă
cumva.
2. [ Ǿ + V+
Adv.] à Nu
se purta/ nu se comporta rău..
💯 DE LA TEORIE LA PRACTICĂ
Identificați
verbele din următoarele enunțuri, stabiliți dacă acestea sunt zerovalente,
monovalente, bivalente sau trivalente și realizați grila de valențe, după
modelul dat.
MODEL:
Ion învață poezia.
învață-
verb bivalent à
Cineva învață ceva.
[
SN + V + Od Ac.] – Subiect în Nominativ, verb și Obiect
direct în Acuzativ.
1. Maria
a cumpărat cărți.
2. Ana
învată versurile.
3. Ioana
a dat invitații colegilor.
4. Plouă.
5. El
poate să înțeleagă situația.
6. Ion
este profesor.
7. Copilul
se poartă frumos.
8. El
este educat.
9. Ea
știe să citească.
10. Era
să cadă.
11. Ana
a ghicit răspunsul.
12. Camelia
poate să numere până la zece.
13. Fetița
este deșteaptă.
14. Ion
mi-a trimis o scrisoare.
15. Vine
ploaia.
16. Ana
mănâncă o prăjitură.
17. Eu
știu că filmul e interesant.
18. Am
înțeles cerința.
19. Bogdan
a înțeles textul.
20. Roxana
cunoaște adevărul.
21. Ninge.
22. E
ușor.
23. Ion
a cumpărat flori mamei.
24. Ana
recită poezia.
25. Roxana
aleargă.
26. El
a încurcat cadourile.
27. Tună.
28. El
spală vasele.
29. Ioana
a dat vestea colegilor.
30.Maria a ghicit
răspunsul.
Un material esențial!
RăspundețiȘtergereExemplele oferite chiar m-au facut sa inteleg mai bine cum sta treaba cu valenta verbului, iar aplicatiile sunt foarte utile pentru a exersa si pentru a pune in practica informatiile date. Multumesc!!
RăspundețiȘtergeresunt studenta in anul 2 la facultatea de litere, iar acest articol m-a ajutat sa inteleg mai bine ce inseamna valenta verbului, iar aplicatiile sunt foarte utile! Felicitari
RăspundețiȘtergereInformațiile sunt foarte bine structurate, usor de înțeles, usor de aplicat. Extrem de util materialul. Felicitări, mulțumesc!
RăspundețiȘtergere